Zadajesz sobie to pytanie, chcesz taką stworzyć, a może chcesz sprawdzić czy osoby, z którymi współpracujesz, wiedzą co robią? Skuteczna strategia marketingowa jest kluczowym elementem, który wpływa na wzrost Twojej firmy. Bo dzięki niej łatwiej określać i pilnować tych działań, które są naprawdę ważne, zamiast plątać się w sprawach pilnych, ale bez znaczenia, lub gasić pożary, które powstały właśnie przez brak strategii.
Strategia marketingowa pozwoli Ci udoskonalić, uzupełnić i upłynnić działania w firmie. Dzięki niej wprowadzisz jasność w działaniach całego zespołu. Jego członkowie będą wiedzieć, w jakim kierunku zmierzać i co dokładnie zrobić, nawet gdy ich manager wyjedzie na wakacje. Warto przyjrzeć się bliżej krok po kroku, jak stworzyć taką strategię. Jako agencja marketingowa zalecamy przyjrzeniu się 9 podstawowym elementom strategii.
1. Przeanalizuj sytuację rynkową i konkurencję Analiza działań konkurencji pozwoli Ci znaleźć unikalne punkty sprzedaży (UPS) dla Twojej firmy i lepiej zrozumieć rynek. Gdy dowiesz się, co i jak robi konkurencja, zdobędziesz też wiedzę, jak się od niej odróżnić.
2. Określ cele marketingowe Pierwszym krokiem jest wyraźne określenie celów, jakie chcemy osiągnąć za pomocą strategii marketingowej. Czy to zwiększenie sprzedaży, poprawa rozpoznawalności marki, pozyskanie nowych klientów czy coś innego.
3. Zrozum grupę docelową Jakie są ich potrzeby, preferencje, zachowania zakupowe i problemy. Poznaj bóle swoich klientów, ich pragnienia i marzenia, a potem wyjdź im naprzeciw. Im lepiej zrozumiemy naszych klientów, tym bardziej efektywna będzie strategia i Twoja sprzedaż.
4. Określ taktykę Wybierz odpowiednie kanały marketingowe, np. media społecznościowe, reklamy online, e-mail marketing, oraz określ działania, które podejmiesz, aby osiągnąć założone cele. Pomyśl, jak możesz komunikować się ze swoimi odbiorcami, co będzie najlepiej do nich trafiało.
5. Zaplanuj budżet Przydziel środki finansowe na realizację strategii. Określ, ile możesz przeznaczyć na marketing i jak rozdysponować ten budżet między różne kanały i działania.
6. Zaplanuj działania Stwórz harmonogram działań marketingowych, określ kiedy i jakie kampanie, treści lub promocję będziesz wprowadzać w życie.
7. Monitoruj, analizuj, optymalizuj Śledź wyniki swoich działań marketingowych i korzystaj z narzędzi do anzlizy, aby ocenić, co działa, a co nie. To pozwoli Ci dostosować strategię w razie potrzeby. Na podstawie analizy wyników aktualnych działań, dokonasz dostosowań i ulepszeń w strategii. Marketing to proces ciągły, który wymaga adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.
8. Kreatywność i innowacja Poszukiwanie nowych rozwiązań może zaowocować potężnym wyróżnikiem na tle konkurencji. Może Twój produkt lub usługa pozwolą zaoszczędzić klientowi 10 godzin tygodniowo albo sprawią, że co miesiąc w portfelu zostanie mu 10% więcej. Czasem wystarczy wprowadzić nowe rozwiązanie na dobrze znanym rynku - zobacz, co zrobił Uber dla taksówek.
9. Spójność marki Wszystkie działania marketingowe przez Ciebie podjęte powinny być zgodne z misją i wartościami marki. Powinny być prowadzone zgodnie z wypracowaną identyfikacją wizualną, żeby łatwo było Cię rozpoznać. A wszystko po to, aby budować spójny wizerunek. Zgodność ta buduje zaufanie klientów i umacnia pozycję marki na rynku.
Budowanie skutecznej strategii marketingowej to proces złożony, który wymaga zaplanowania, a także późniejszej analizy wyników i wprowadzania zmian. Warto to zrobić, bo tak zaplanowana i efektywnie realizowana strategia zaowocuje wzrostem firmy.
Marzy Ci się wzrost sprzedaży, zwiększenie rozpoznawalności, pozyskanie nowych klientów, wzmocnienie pozycji na rynku lub choćby optymalizacja kosztów? To cele, do których pomoże Ci dotrzeć strategia.
A jeśli szukasz wsparcia w stworzeniu strategii marketingowej i realizacji zaplanowanych działań? Skontaktuj się z nami i umów na bezpłatną konsultację ze specjalistami z agencji marketingowej Jasne.
Comments